Skip to main content

Realityspillet

  • Anne Lise Johannessen
Spillet er mottatt for vudering av forlaget Kagge

Artig og aktuelt spillkonsept, en parodi på realityprogram, hvor man konkurrerer om å få flest følgere på sosiale medier. Vinneren er den som først får 100 000 følgere. Opplegget er litt som Monopol. Du spiller ved å bevege deg på spillebrettet ut fra antall øyne på terningen(e).

Avhengig av hvilken rute du lander på, skal du trekke festkort, sjansekort, spørsmålskort – eller kanskje du havner på feltet Panduras eske, hvor alle får stille deg et spørsmål de alltid har lurt på. Det er også et felt med fengsel, Tyrkia og Dubai. Du kan være heldig å havne på +10 000 følgere-feltet, eller motsatt å miste 5000 følgere.

På esken opplyses det at aldersgruppen for spillet er 16+. Det passer for 3-8 spillere, og har en varighet på 30-120 minutter.

Vi var fem voksne som spilte: Fred Are, Mona, Adrian, Anders og meg. Adrian havnet nesten konsekvent på stedet hvor han måtte trekke festkort, mens Anders stort sett måtte besvare tre spørsmål i kategorien "Er du smartere enn en realitydeltaker?".

 

Eksempler på ting vi måtte gjøre:

  • Ta på seg et kostyme med tilgjengelige ting i rommet. Fred Are fant en hatt, solbriller og tok en flaske sprit i hånda. Adrian fant en lysestake formet som krone som han satte på hodet, og en hundeleke i hånda. Anders hadde bøttehatt, bærbar høytaler, hundeleke og en flaske vodka, Mona fant to caps'er og tre vesker, mens jeg fant en maske, et skjenebrett på hodet, og en flaske likør. Alle skulle peke på den de mente fortjente å vinne, og det ble Fred Are, som mottok 15 000 følgere.
  • Senere måtte Mona opp på stolen og beskrive seg selv med tre ord. For det fikk hun 10 000 følgere.
  • Dessuten måtte Mona gi bort et klesplagg til Adrian, og valgte da en sokk. Dette fikk de begge 10 000 følgere for.
  • I tillegg ble det mye annet som sang, hviskeleken og dans.

Sjansekortene lignet "prøv lykken"-kortene i Mononpol. Eksempel på et vi trakk: "Du legger ut reklame for tannbleking. Hans Madsen gjør narr av deg fordi du allerede har skiftet ut tennene dine i Tyrkia. Mist 5000 følgere".

Spørsmålskortene "Er du smartere enn en realitydeltager" hadde varierende og tilfeldig vanskelighetsgrad.

Mona ble spillets vinner og kom først til 100 000 følgere, tett fulgt av meg.

Vår konklusion:

Dette spillet blir morsommere om man lever seg inn i rollen sin, og tør by på seg selv. Det passer nok bedre med vennegjengen – litt sent på kvelden, enn med familien. For som familie, var det en del av oppgavene vi sto over. Alle skulle f.eks. sjekke opp meg, og det ble litt kleint for sønnen og svigersønnen ;)

I reglene står det forslag til hvordan man kan gjøre det om til en drikkelek; For hver 5000 følgere man får, kan man dele ut en slurk med drikke, mens for hver 5000 følgere man mister, må man selv drikke.